Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Minder vleesaankopen als prijsverhoging samen gaat met informatie

10 juni 2022
Het verhogen van de prijs van vlees, in combinatie met informatie over de milieuschade door vleesproductie en wat mensen daar zelf aan kunnen doen, zorgt ervoor dat een huishouden per week 36% minder vlees koopt.

Alléén een prijsverhoging (via een hogere belasting) of alléén informatie voordat mensen de winkel binnengaan, heeft minder tot geen effect op de hoeveelheid gekocht vlees in de supermarkt. Dit blijkt uit nieuw onderzoek van het RIVM en de Vrije Universiteit Amsterdam, dat deze week is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift BMC Public Health. Betrokken onderzoekers vanuit de VU-afdeling Gezondheidswetenschappen zijn Michelle Eykelenboom, Ingrid Steenhuis en Margreet Olthof.

Virtuele supermarkt
Voor dit onderzoek deden ruim 500 deelnemers hun wekelijkse boodschappen in een virtuele supermarkt. Dit is een programma waarbij het voor een deelnemer lijkt alsof hij/zij rondloopt in een ‘echte’ supermarkt. Deze ‘supermarktklanten’ werden gevraagd om voor heel het huishouden boodschappen te doen voor 7 keer ontbijt, lunch, avondeten en daarnaast te zorgen voor tussendoortjes.

De proefpersonen waren in het dagelijks leven ook verantwoordelijk voor de wekelijkse boodschappen. Sommigen kregen te maken met 30% duurder vlees, informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen of een combinatie van beide. De rest behoorde tot de controlegroep. 

36% minder vlees
Deelnemers die te maken kregen met een prijsverhoging op vlees én informatie, kochten 386 gram minder vlees per huishouden per week (36% minder). De andere groepen kochten een klein beetje minder of nauwelijks minder. Bij alleen een hogere prijs werd 144 gram minder gekocht, alléén informatie over de milieuschade van vleesproductie en wat zij daar zelf aan konden doen had geen effect. Het RIVM en de VU concluderen dan ook dat het verhogen van de prijs van vlees sámen met informatie zorgt voor de grootste daling in de verkoop van vlees.