Masterstudent Laura Bas wint twee awards in één week

25 februari 2022
Naast het volgen van de Master Culture, Organization and Management zet de 25-jarige Laura Bas zich in voor gendergelijkheid: als jongerenambassadeur voor het Ministerie van Buitenlandse Zaken en met haar eigen project. Dit werk is nu beloond met twee prijzen in één week: ze is uitgeroepen tot Changemaker van stadsdeel West in Amsterdam, en heeft de Nouri Award van Young Amsterdam ontvangen.

Als jongerenambassadeur Seksuele en Reproductieve Gezondheid en Rechten, Gendergelijkheid en Keuzevrijheid bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken gaat Laura met jongeren over de hele wereld in gesprek over deze onderwerpen.Vervolgens adviseert ze het ministerie over beleidsvraagstukken. In april gaat ze mee met de Nederlandse delegatie bij een conferentie van de Verenigde Naties. Laura: “Ik ga mee onderhandelen over progressieve wetgeving voor jongeren als het gaat om gendergelijkheid en seksuele rechten. Ik geef ook een speech namens Nederland.”

Daarnaast is ze vorig jaar een eigen project begonnen voor meer gendergelijkheid op de arbeidsmarkt. “Hierbij heb ik onder andere samengewerkt met Europarlementariërs Vera Tax en Agnes Jongerius, met wie ik workshops gaf over de loonkloof en hoe deze te overbruggen aan bijna honderd jonge vrouwen. Ook heb ik sollicitatietrainingen gegeven op mbo-scholen en vrijwilligerswerk verricht voor verschillende organisaties zoals Dress for Succes.” Laura deed afgelopen jaar ook mee aan Miss World Nederland, waar ze derde is geworden. “Dat platform heb ik ook gebruikt om mijn boodschap te verspreiden en organisaties te bereiken.”

Awards
Voor dit project is ze door Ambassadeurs van Amsterdam beloond met de Changemaker award, voor jongeren die een maatschappelijke bijdrage leveren aan de stad. Daarnaast heeft ze de Nouri Award gewonnen tijdens de Young Amsterdam Awards, waarbij Amsterdammers in allerlei categorieën, zoals sport en kunst, bekroond worden voor hun werk. Een complete verrassing, vertelt Laura. “Ik kwam een speech geven over mijn werk als jongerenambassadeur. Na afloop wilde ik het podium aflopen, toen Najib Amhali, de presentator van het evenement, me vroeg om even te blijven staan. Toen bleek dat ik de Nouri Award kreeg, een prijs die in het leven is geroepen voor jongeren die zich inzetten voor de maatschappij.”

De prijzen motiveren Laura om door te gaan met haar werk rond gendergelijkheid, vertelt ze. “Maatschappelijke inzet doe je natuurlijk vanuit intrinsieke motieven, omdat je dingen graag anders ziet. Maar om deze erkenning te krijgen is een mooie aanmoediging.”

Studeren
Heeft Laura nog tijd voor haar master naast al deze activiteiten? Ze lacht: “Mijn master is fulltime, maar ik ben eigenlijk wel 4 dagen per week met Buitenlandse Zaken bezig. Mijn master doe ik vooral op vrijdag en in het weekend. Maar het scheelt dat ik zowel mijn werk als master heel erg leuk vindt en dat het goed op elkaar aansluit.”

De master Culture, Organization and Management bevalt Laura goed, vertelt ze. “Het is organisatiewetenschap maar dan heel erg op het sociale vlak. Het ene moment krijg ik college over machtsverhoudingen binnen organisaties, en het volgende moment loop ik het ministerie binnen en dan kan ik gelijk kijken hoe dat in de praktijk werkt. De kennis die ik opdoe bij mijn master, gebruik ik op werk om in groepssituaties in te schatten hoe mensen op elkaar reageren en hoe de verhoudingen liggen.”

Waar komt haar motivatie voor vrouwenrechten en gendergelijkheid vandaan? “Ik ben opgevoed door een alleenstaande moeder. Ze werkte altijd vier dagen per week, en als kind merkte ik dat er een stigma is op werkende moeders. Daar stoorde ik me toen al aan,” vertelt Laura. “Toen ik op mijn 20ste op werk vertelde over mijn ambities, kreeg ik vaak als reactie dat mijn prioriteiten nog wel zouden verschuiven als ik kinderen zou krijgen. We waren alweer twintig jaar verder en er was niets veranderd! Als maatschappij lopen we zoveel talent mis door de sociale druk op vrouwen om parttime te werken.”

Laura is jongerenambassadeur tot oktober, wat ze daarna gaat doen weet ze nog niet. “Maar gendergelijkheid en jongerenparticipatie zal zeker als rode draad door mijn leven lopen en terugkomen in mijn carrière. Ik ga ervan genieten en kijken wat er op mijn pad komt.”