Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Kennismaken met Anne Hammers

3 maart 2022
Anne Hammers werkt de helft van de tijd als NT2-docent en geeft les aan hoger opgeleide anderstaligen. De meesten van hen komen uit landen in het Midden-Oosten en willen in Nederland graag verder leren, werken en een nieuw leven opbouwen.

Daarnaast werkt ze twee dagen in de week als materiaalontwikkelaar. In die rol werkt ze mee aan de NT2-lesmethodes LINK en LINK+ en aan SpreekTaal, dat is bedoeld voor taalvrijwilligers. Voor dit laatste project geeft ze af en toe ook webinars namens VU-NT2 Professional.

Wat heb je hiervoor gedaan en hoe ben je bij de VU terecht gekomen?
Tijdens mijn studie Nederlands en Frans aan de universiteit van Antwerpen had ik al voor ogen dat ik ooit als NT2-docent zou willen werken. Na een zijstap in de journalistiek, heb ik me in 2014 ingeschreven voor de NT2-docentenopleiding aan de VU. Toen ik een jaar later werd aangenomen als stagiair bij VU-NT2 ben ik er eigenlijk nooit meer weggegaan. Lees verder

Waar bestaat je dagelijks werk uit?
Ik probeer mijn dagen zo gestructureerd mogelijk in te delen, maar dat lukt niet altijd. Onderwijs is hectisch en er komen veel dingen op je af. Als ik lesgeef, bereid ik mijn lessen altijd zo zorgvuldig mogelijk voor, om tijdens de lessen vooral zo veel mogelijk te genieten van het leuke contact met cursisten. Op schrijfdagen voor onze lesmethodes werk ik vaak uren achter elkaar aan een tekst, een blauwdruk of een serie oefeningen. Het is werk waarvoor je je echt moet afsluiten van je overige werkzaamheden. Dat gaat meestal goed, maar een werkoverleg met collega’s is dan af en toe wel een welkome afwisseling.

Wat drijft jou, wanneer ben je blij of tevreden?
Hoewel ik heel blij ben met de schrijfprojecten die ik de afgelopen jaren heb mogen doen en nog steeds doe, zie ik het contact met cursisten als het meest waardevol in mijn werk. Ik ben tevreden als mijn cursisten dankzij de tips, feedback of inzichten die ze van mij of mijn collega’s krijgen het gevoel hebben dat ze weer een stapje verder kunnen in het Nederlands of in Nederland. Volgens mij is Nederland geen makkelijk land om opnieuw te beginnen. Ik zeg vaak tegen mijn cursisten: veel dingen zijn hier goed geregeld, maar je moet ze wel eerst zelf regelen. Naast de hulp met hun taalvaardigheid probeer ik cursisten daarom bijvoorbeeld ook te motiveren en af en toe inzichten te geven in hoe zaken in Nederland eraan toegaan, zodat ze vanaf daar hopelijk zelf de draad kunnen oppakken.

Wat doe je het liefste naast je werk?
Ik woon met veel plezier in Rotterdam, maar haal het liefst de rest van de wereld ook in huis. Bijvoorbeeld door veel te lezen, te koken en als het even kan, op reis te gaan.

Wat zou je tot slot tegen NT2-professionals willen zeggen, of welk advies wil je ze meegeven?
Blijf de potentie zien in iedere taalleerder die je in je loopbaan tegenkomt en probeer altijd zo goed mogelijk contact te maken. Het is eigen aan iedere beroepsgroep om terug te vallen op ervaring of ingesleten patronen als je bepaald werk voor langere tijd doet. Het onderwijs is een heel onrustig werkveld en de werkdruk is vaak hoog. Juist dan kun je houvast vinden in regels, protocollen en ‘zo dan we het nu eenmaal’. Maar onderwijs blijft uiteindelijk mensenwerk, en ieder mens is anders.