Jezelf redden met taal

29 september 2022
Elkaar begrijpen door ‘dezelfde taal te spreken’ is essentieel in een inclusieve samenleving. Dat geldt overigens niet alleen voor spreken, maar ook voor lezen. De leesvaardigheid van Nederlandse jongeren gaat echter schrikbarend achteruit en tegelijkertijd zijn er veel nieuwkomers die moeite hebben met de taal en weinig contacten hebben met Nederlanders.

Roel van Steensel, bijzonder hoogleraar leesgedrag aan de VU en Sylvia de Groot Heupner, directeur van Het Begint met Taal, vertellen in deze podcast hoe het onderwijs, gezin, onderzoek en taalcoaches kunnen helpen het tij te keren.

Enkele quotes uit de podcast
Sylvia de Groot Heupner
“Als je nieuwkomers (zoals vluchtelingen, arbeids- en gezinsmigranten) vraagt wat ze nodig hebben is het een baan en meer contact met Nederlanders. Als je een nieuwe taal leert, is goed onderwijs en veel taalcontact belangrijk: je hebt beide nodig. Maar juist dat taalcontact, het oefenen met spreken en in de praktijk oefenen is voor veel nieuwkomers lastig, ze kennen vaak weinig Nederlanders. Daarom zijn mensen die contact willen leggen, zoals taalvrijwilligers, zo belangrijk.”

“Ik begon zelf als taalvrijwilliger uit nieuwgierigheid en omdat ik weinig nieuwkomers kende. Via een taalcoachorganisatie kwam ik in contact met iemand en dat was ontzettend leuk. Door haar leerde ik veel over Nederland, zoals onze obsessie met tijd en afspraken maken. Ik kan het iedereen aanraden.”

Roel van Steensel
“Niet alleen mediavaardigheid is belangrijk om fake news te kunnen onderscheiden, maar ook de vaardigheid om ‘diep te lezen’, dus nadenken over een tekst en reflecteren erop.”

“Lezen kun je niet los zien van wat kinderen verder leren op school. Leesontwikkeling moet je koppelen aan kennisontwikkeling. Daarin kunnen scholen nog wel verbeteren.”

“Het klinkt tegenstrijdig maar we doen ook onderzoek naar de inzet van digitale media - de concurrent van boeken lezen! - om leesplezier te bevorderen.”

Beluister de podcast via Spotify en SoundCloud