Interview Agnes Kemperman - vertrekkend manager Bètapartners

10 mei 2022
Agnes Kemperman stopt als programmamanager van Bètapartners, het netwerk voor voortgezet onderwijs (vo) en hoger onderwijs (ho) dat de VU en UvA verbindt met middelbare scholen in de regio.

Reden voor een afscheidsinterview.

Wat is het belang van Bètapartners?
“Het is heel belangrijk dat het hoger onderwijs zicht heeft op het aanleverend veld, dat de schotten tussen vo en ho minder groot worden, en dat men elkaar opzoekt en weet wat er speelt. Docenten moeten echt fysiek naar elkaar toe, al is het maar één dag per jaar, lessen of lezingen bijwonen in hun eigen vakgebied. Aansluiting moet van twee kanten komen.
We werken bij Bètapartners vanuit de filosofie dat de docent centraal staat. Ik ben opgeleid als onderwijskundige en ik manage Bètapartners op basis van onderwijskundige principes die uit wetenschappelijk onderzoek zijn gebleken, zoals de focus op de docent. In onderwijs is er één ding belangrijk en dat is de docent; alles eromheen is ruis.”

Waar ben je het meeste trots op, na 13 jaar als programmamanager van Bètapartners?
“Op het feit dat we een duurzaam en bloeiend netwerk hebben opgebouwd, dat een toegevoegde waarde heeft, voor alle partijen. Ik heb de leukste baan die er is, ik geef leiding aan een geweldig team, maar het is goed dat ik nu stop. Zo’n vo-ho-netwerk gedijt het beste bij een frisse blik af en toe; het moet een dynamisch geheel blijven. Ik heb die frisse blik niet meer. Actueel is nu bijvoorbeeld dat alfa- en gamma-partners zich hebben aangesloten bij de diverse bèta-netwerken in Nederland, een grote verandering waar de nieuwe programmamanager mee aan de slag kan.”

Welk voorval of gebeurtenis zul je nooit meer vergeten?
“De jaarlijkse Bètapartners-conferentie, die bestaat sinds 2008. Dat is echt een feestje vóór en dóór docenten, van vo én van ho. Een dag lang delen zij kennis en kunde met elkaar, helemaal op de inhoud. Bètadocenten zijn vakidioten: ze zijn vaak bevlogen en enthousiast over hun vak, en als ze dat uitstralen in de klas, dan voelen leerlingen dat. Een werk- of lesboek kan best saai zijn, maar de docent maakt met zijn of haar enthousiasme het verschil. Ik ben blij dat Bètapartners dit enthousiasme stimuleert door zo’n conferentie.”

Wat wil je nog aan jouw opvolger Jeroen Maréchal meegeven?
“Dat je als programmamanager het bestaansrecht van Bètapartners continu moet bewaken, want een netwerk is niet een vanzelfsprekendheid, en zeker in coronatijd was het lastig. Er is hard gewerkt om Bètapartners op de kaart te zetten, en toch zul je als programmamanager altijd moeten blijven uitleggen wat wij doen, zowel in het vo als in het ho. Je moet de gemeenschappelijke doelen bij partners blijven benadrukken. De grote gemene deler – elke leerling op de juiste plek – moet staan als een huis, anders stort de hele boel in elkaar. Maar dit weet Jeroen allemaal heel goed, hoor! En ik hoop dat hij vooral met heel veel plezier en enthousiasme dit werk gaat doen.”

Wat ga je nu doen met je extra vrije tijd?
“Langzaamaan krijg ik nu meer tijd voor mijn hobby’s: zeilen, schaatsen, natuurtekenen – vooral vogels. Maar ik ga nog niet helemaal met pensioen. Ik ga in ieder geval nog één jaar, misschien wel twee, voor twee dagen per week aansluitingsprojecten doen voor de Bèta-faculteit van de VU. Ik ben nu 65, maar ik heb nog geen zin om volle dagen thuis te gaan zitten. Het aanbod om langzaamaan af te bouwen, in plaats van in één klap 100% te stoppen, heb ik met beide handen aangegrepen.”

Lees ook het welkomsinterview met Jeroen Maréchal, Agnes' opvolger.

Vogel

Tekening gemaakt door Agnes Kemperman

Vogeltekening Agnes Kemperman

Direct naar