Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Internationale studenten wegwijs maken in het Nederlandse systeem

27 januari 2022
Het Mentorprogramma begeleidt nieuwe studenten bij hun start aan de VU. Studiebegeleiding specialist Elisavet Intoumpor organiseert activiteiten van het programma, bedoeld om voornamelijk internationale studenten wegwijs te maken in het Nederlandse studentenleven: "Het Nederlandse systeem gaat om het verheffen van de geest; studenten de ruimte bieden om zich verder te ontwikkelen als onafhankelijke en creatieve denkers.''

Waarom is het Mentorprogramma opgezet?

Het doel van dit project is om nieuwe eerstejaars bachelor studenten wegwijs te maken in het studentenleven en met name in het Nederlandse studentenleven, omdat veel van de studenten internationaal zijn. De universiteit is een heel andere omgeving dan wat men op de middelbare school gewend is. Studenten zijn gewend aan een docent die ze vertelt wat ze moeten doen en nu maken ze ineens deel uit van een systeem waarbij zelfstandigheid centraal staat. Dat kan nogal overweldigend zijn.

Wij bieden dat extra steuntje in de rug om die overgang wat gemakkelijker te maken. Als je aan je academisch jaar begint, is het heel belangrijk om goed voorbereid te zijn. Aan het begin van het jaar geven we bijvoorbeeld presentaties over academische integriteit, met aandacht voor citeren en refereren en over de Nederlandse academische cultuur. Daarna krijgen de ingeschreven studenten een mentor toegewezen bij wie ze terecht kunnen voor ondersteuning, zowel op academisch als sociaal gebied.

Je zei dat de meeste studenten in het programma internationaal zijn. Hoe heeft dat effect op jouw werk?

Het programma draait ook heel erg om de Nederlandse onderwijscultuur. Zo wordt de cultuur in Oost-Aziƫ gekenmerkt door laag individualisme en een grote machtsafstand, wat betekent dat de leraren worden gezien als een deel van het gezag dat niet in twijfel kan worden getrokken. Maar dat is niet het geval in de Nederlandse cultuur.

Er wordt van de studenten verwacht dat ze vragen stellen en ze hoeven hun docent ook niet 'professor' te noemen. Hier kunnen docenten aangesproken worden bij hun voornaam, en dat is voor veel studenten die uit Oost-Aziƫ komen, of uit sommige delen van Afrika, vaak best wel vreemd. Het is dus belangrijk dat ze de cultuur binnen het systeem begrijpen. Het Nederlandse systeem gaat om het verheffen van de geest; studenten de ruimte bieden om zich verder te ontwikkelen als onafhankelijke en creatieve denkers.

Hoe zorg je ervoor dat alles wat de studenten leren ook echt blijft hangen en wordt toegepast tijdens hun gehele studententijd bij de VU?

Na afloop van deze workshops organiseren we studiesessies en sociale evenementen. Voor de studiesessies boeken we een kamer die alleen voor de studenten en de mentoren is. Zodat studenten rechtstreeks vragen kunnen stellen aan de mentoren. Onze mentoren zijn zelf ook studenten, ze doen mee aan het programma omdat ze enthousiast zijn en anderen graag willen helpen. Het is dus voor de studenten, door de studenten.

Sociale evenementen kunnen van alles zijn, van Halloweenfeesten tot online pyjamafeestjes, en zijn ook een belangrijk onderdeel van het academische leven. Ze helpen studenten gemotiveerd te blijven voor hun studie omdat ze het gevoel hebben erbij te horen.