Huub Maas en collega's krijgen ZonMw Open competitie beurs van 850.000,-

16 december 2022
Onderzoek naar communicatie tussen hersenhelften na een beroerte.

VU-bewegingswetenschapper Huub Maas gaat samen met Rick Dijkhuizen (UMC Utrecht) en Jeannette Hofmeijer (Universiteit Twente) onderzoeken hoe veranderingen in de communicatie tussen de hersenhelften van patiënten bijdraagt aan het verlies en herstel van functies na een beroerte. Voor hun onderzoeksvoorstel ‘InterAction between the brain hemispheres – key to motor recovery after stroke’ krijgen zij 850 duizend euro uit de ZonMw Open Competitie beurs.

31 onderzoeksteams gaan van start met hun project dat gefinancierd wordt met subsidie uit de ZonMw Competitie ronde 2021 met een totaalbedrag van € 24,2 miljoen. Ieder onderzoeksteam ontvangt daarvoor gemiddeld € 750.000,-. Zes van de onderzoeksteams ontvangen € 250.000 extra voor een investering in infrastructuur. Maas: "Een belangrijke vraag in ons onderzoek is of hersenstimulatie een verstoorde communicatie tussen de hersenhelften kan opheffen. Het onderzoek bestaat uit cel-, dier- en patiëntstudies."

Verstoorde communicatie
Na een beroerte is de communicatie tussen de hersenhelften verstoord. Daardoor herstellen patiënten minder goed. In dit project worden oorzaak en gevolg van de verstoorde communicatie onderzocht. “Dat gebeurt op microscopisch niveau in rattenhersenen en door metingen aan de hersenen van patiënten. Aansluitend wordt onderzocht of hersenstimulatie de verstoring kan opheffen en daarmee arm- en handfunctie kan verbeteren", aldus Maas.

Onderzoeksonderwerpen
De 31 onderzoeksprojecten zijn gericht op een breed scala van onderwerpen. Ze gaan onder andere onderzoek doen naar: hoe dopamine en serotonine systemen in de hersenen tezamen bijdragen aan motieven voor drugsgebruik, bedreiging van effectieve behandeling bij bacteriële infecties door toenemende resistentie, het ontwikkelen van een nieuw slim computersysteem waarmee de arts meer tijd heeft voor de patiënt, oorzaak en gevolg van de verstoorde communicatie tussen 2 hersenhelften na een beroerte, onderzoek en ontwikkeling van nieuwe diagnose- en behandelingsmethoden voor leververvetting en hart- en vaatzieken dat zal bijdragen aan gezond ouder worden.

ZonMw Open Competitie
Het oogmerk van ZonMw Open Competitie is ruimte creëren voor nieuwsgierigheidsgedreven en creatieve samenwerking die leidt tot grensverleggende wetenschap van uitzonderlijke kwaliteit op het terrein van gezondheidsonderzoek. Het programma ZonMw Open Competitie is specifiek bedoeld voor onderzoekers uit twee of meerdere vakgebieden die op een synergistische wijze excellente team science bevorderen. De aanvragen werden daarom getoetst en gerangschikt op deze punten aan de hand van de criteria relevantie en kwaliteit. Omdat kennisbenutting en participatie ook belangrijke criteria zijn, beschikken alle gehonoreerde aanvragen over een overtuigend plan voor kennisbenutting, met doordachte plannen voor implementatie en participatie van belanghebbenden in brede zin.