Genetische links gevonden voor tabak en alcohol gebruik

20 december 2022
Een grote groep internationale onderzoekers heeft meer dan 2,300 genen gevonden die alcohol en tabak gebruik voorspellen, na het analyseren van data van meer dan 3.4 miljoen mensen.

Het Nederlandse Tweeling Register van de Vrije Universiteit Amsterdam heeft ook bijgedragen aan deze resultaten. De data zijn gebruikt om te kijken of er genen zijn voor het beginnen met tabak roken, alcohol drinken, het regelmatig gebruik van deze producten en hoeveel mensen dan roken of drinken. De meesten van deze genen waren hetzelfde bij mensen van Europese, Afrikaanse, Amerikaanse en Aziatische afkomst. Ongeveer een vijfde van de deelnemers die gegevens aan de analyse hebben bijgedragen, was van niet-Europese afkomst, wat de relevantie van deze bevindingen voor een diverse populatie vergroot, en dit tevens het grootste diverse genetisch onderzoek naar rook- en drinkgedrag tot nu toe maakt. De resultaten zijn gepubliceerd in Nature.

Alcohol- en tabaksgebruik worden in verband gebracht met respectievelijk ongeveer 15% en 5% van de sterfgevallen wereldwijd, en hangen samen met chronische aandoeningen zoals kanker en hartaandoeningen. De omgeving en cultuur kunnen het gebruik van een persoon en de kans om verslaafd te raken aan deze stoffen beïnvloeden, maar genen spelen ook een rol.

Genetisch risico
De onderzoekers construeerden ook genetische risicoscores (de gewogen som van alle risico gen varianten) om te bepalen of mensen een verhoogd risico hebben op roken/drinken. Oprichter van de NTR en VU-hoogleraar Dorret Boomsma en VU-onderzoeker Jouke-Jan Hottenga verwachten dat deze genetische risicoscores binnen twee tot drie jaar kunnen worden verfijnd, en onderdeel kunnen worden van een meer specifieke routinezorg voor individuen.

Machine learning technieken
Met behulp van machine learning-technieken identificeerden onderzoekers Gretchen Saunders en Scott Vrieze (University of Minnesota) genen die geassocieerd waren met dit gedrag en ontdekten dat er een opvallende overeenkomst was in de genen gerelateerd aan alcohol- en tabaksgebruik tussen de verschillende geografische groepen, waarbij 80% van de varianten die consistente effecten lieten zien in de verschillende populaties. Hoewel sommige genetische varianten andere effecten hadden op mensen met een verschillende achtergrond, waren de genen die verband houden met alcohol- en tabaksgebruik dus grotendeels consistent tussen de verschillende groepen.