Expo over studentenactivisme aan de VU 1972 – 2022

10 februari 2022
Op 22 februari 1972 bezetten studenten 100 uur het hoofdgebouw van de VU. Ze eisen meer democratische inspraak en hebben kritiek op de christelijke doelstelling van de universiteit. Een halve eeuw later kijken oud-bezetters terug in de documentaire “Dit is het begin”. De bijbehorende expositie “50 jaar – 100 uren bezetting” is op 22 februari om 16:00 uur met een hybride event in 3D@VU geopend en is t/m half april te zien in de erfgoedvitrine (Hoofdgebouw, 1e verdieping, naast de ingang van de UB).

Expositie
In de roerige jaren 70 maakte de VU een omslag van kleine gereformeerde elite-universiteit naar een brede en democratische instelling. Dit ging niet zonder slag of stoot. De links-radicale studenten beweging, onder leiding van de SRVU Studentenbond, liet flink van zich horen. In 1972 leidde de strijd over de oprichting van een universiteitsraad zelfs tot de bezetting van het VU-hoofdgebouw. Bekijk de bezettingspamfletten en foto’s uit die tijd, en lees over de context van deze democratiseringsslag. Of bekijk alvast de oude originele beelden uit 1972.

Documentaire “Dit is het begin”
In “Dit is het begin” kijken oud-bezetter Jochum de Graaf en documentairemaker Willem Wisselink de beelden uit 1972 terug met andere oud-bezetters. Hoe ging dat toen? En hoe kijkt men er nu op terug? De documentaire is tot stand gekomen met subsidie van de VUvereniging en zal in de loop van de expositie gepresenteerd worden.

Openingsbijeenkomst 22 februari
Nieuwsgierig naar de documentaire “Dit is het begin"? Een voorproefje is te zien op 22 februari om 16:00 uur in 3D. Daarnaast vertelt de huidige vicevoorzitter van de SRVU, Pieter van Rossum, over de actuele staat van de studentenvakbond en hun actiebereidheid. Historicus en bestuurskundige Floris van Berckel Smit plaatst de ontwikkelingen van de jaren 70 in een breder kader plaatsen, met aandacht voor de bestuurlijke veranderingen in de decennia daarna. De bijeenkomst is zowel fysiek als online te bezoeken.

Meer weten over de erfgoedtentoonstellingen van de UB?

Neem contact op met Eline Bos, conservator academisch erfgoed

e.m.bos@vu.nl