Dina Bousbaa, geneeskundestudent VU winnaar ECHO Award WO

6 december 2022
Dina Bousbaa, 25 jaar, opgegroeid in een Marokkaans-Nederlands gezin in Amsterdam-Noord en nu vijfdejaars student geneeskunde VU van Amsterdam UMC heeft de ECHO Award gewonnen. Dit werd bekend gemaakt tijdens een feestelijke avond op 6 december.

Uniek aan de voordracht van Dina is dat er niet een specifiek initiatief of project is waarmee ze zich onderscheidt. Bousbaa: ‘’Ik vind het belangrijk om verschillende stappen te zetten en veel diverse dingen te doen. Ik werk voor IMC Weekendschool, een organisatie die een 2,5 jaar durend programma biedt aan kinderen uit wijken die meer kansen verdienen. Ik werk dan met basisschoolleerlingen groep 7/8 en brugklasleerlingen in de wijk waar ik zelf ben opgegroeid. Ik heb mijn sociale geneeskunde stage bewust geregeld bij de Kruispost, die zich inzet voor zorg voor ongedocumenteerden & daklozen en tijdens mijn bachelor was ik voorzitter van DOCS van de MFVU, ik heb me verder onder meer ingezet om geld in te zamelen voor een basisschool in Senegal waar ik ook geweest ben met medestudenten om gesprekken aan te gaan met de leraren en ouders.”

Ook was Dina een van de drie finalisten voor de El Hizjra Literatuurprijs 2021. El Hizjra is een podium voor Arabische kunst en literatuur. Dina droeg daar haar gedichten voor, waaronder het verhaal en het resultaat van de tocht die haar grootvader aflegde van Marokko naar Nederland in de jaren zeventig. Dina ervaart in haar directe omgeving hoe uitsluiting op de loer ligt voor deze generatie, bijvoorbeeld als je de taal niet goed spreekt. Bousbaa: ‘Mijn grootouders zijn als gastarbeiders naar Nederland gekomen vanuit Marokko en kunnen zich niet altijd volledig uiten in de Nederlandse taal. Ik merk dat kleine uitingen van begrip en het nemen van tijd als grote gebaren worden gezien, maar dat dit niet vaak genoeg gebeurd. Ik kan straks als arts bewust zijn van die drempel en het proberen weg te nemen, hierdoor zijn patiënten meer ontspannen en kunnen ze ook beter luisteren. Ook het feit dat veel andere culturen zoals de Turkse, Surinaamse en de Marokkaanse het collectief veel meer centraal hebben dan het individu – zoals in de Nederlandse cultuur – kan al tot veel begrip leiden zowel in de spreekkamer als daarbuiten.’

UCLA Summercourse

Studenten die in aanmerking komen voor een ECHO Award zijn succesvolle studenten met een niet-westerse achtergrond die zich onderscheiden vanwege hun ondernemende instelling, organiserend vermogen, actieve maatschappelijke betrokkenheid en constructieve aanpak in uitdagingen gerelateerd aan uitsluiting. De winnaars worden beloond met een volledig verzorgde Summercourse aan de University of California, Los Angeles in de Verenigde Staten in 2023. Zij worden gekozen door een onafhankelijke jury onder voorzitterschap van mevrouw Kathleen Ferrier, voorzitter van de Nederlandse Unesco Commissie.