Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

De meerwaarde van college in de klas

11 mei 2022
Online onderwijs heeft de afgelopen jaren een vlucht genomen. Dankzij de komst van nieuwe technologieën bleek onderwijs tijdens de lockdowns meer mogelijkheden te geven. Hebben colleges in een lokaal eigenlijk wel een meerwaarde? Marga Janse, course coördinator/M&E internshipcoördinator Athena Instituut, over het belang van colleges in de klas, en de waardevolle momenten daartussen.

Wat is de meerwaarde van college krijgen op locatie?
Er is absoluut een meerwaarde om als student op locatie te zijn. De interactie met studenten is zo vele male fijner dan met Zoom. Het is directer. Je kunt ze beter stimuleren om met elkaar in gesprek te gaan. Die interactiviteit is wat mij betreft cruciaal. Niet alleen in vergelijking met online onderwijs, maar sowieso als het gaat om leren en lesgeven –  je kunt in je eentje niet leren, je moet met elkaar leren.

Geldt die meerwaarde ook voor docenten?
Dat verschilt per docent. Eén docent gaf aan dat hij online minder interactie had, waardoor de college cleaner werd. Het college duurde ook korter – van anderhalf naar een ruim uur. Maar er was ook een docent die geen online onderwijs wilde doen. Die zei: “Ik doe het alleen op campus, en dan neem je het maar op.” Binnen de kortste keren zeiden studenten dat ze graag naar campus gingen.

Als docent kun je studenten in een collegezaal ook beter bereiken. Een mooi voorbeeld vind ik het vak Clinical Development and Clinical Trials, dat wordt gegeven door onze gastdocent Erik Klaver. Hij is zo ontzettend enthousiast, maar het vak zelf is ongelooflijk droog, en als je niet oppast kan het heel saai zijn. Bij de evaluatie kregen we van studenten te horen: “het was verschrikkelijk saai, maar door de manier waarop het gebracht werd, dachten we elke keer ‘hoe gaat ie het nou weer brengen’”.

Biedt onderwijs op locatie ook meer mogelijkheden buiten de reguliere lesuren?
Zeker. Ik heb als coördinator het vak Business Management onder m’n hoede. Bij dat vak gaat het ook over de eerste stappen bij het opzetten van een bedrijf. Door gewoon aanwezig te zijn in de zaal, kunnen studenten vooraf of tijdens de pauze vragen stellen aan gastdocenten, vragen die anders niet aan bod zouden komen in een college. Dat zijn waardevolle momenten.

Als je als docent laat zien dat je openstaat voor die dialoog, verlaagt dat de drempel. Bij academisch onderwijs is delen belangrijk, zodat verschillende invalshoeken voorbij komen. Dat kan bij uitstek in de collegezaal.