Blauw-groene daken voor minder wateroverlast en meer verkoeling

29 april 2022
Blauw-groene daken kunnen helpen bij het verminderen van wateroverlast op straat en ze kunnen zorgen voor verkoeling. Dat blijkt uit onderzoek van het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) van de Vrije Universiteit Amsterdam en acht andere partners, waaronder de gemeente Amsterdam, binnen het RESILIO-project.

In Amsterdam zijn de afgelopen drie jaar veertien slimme blauw-groene daken aangelegd, die in een netwerk met elkaar verbonden zijn. De daken zijn bij elkaar ruim 12.000 vierkante meter, waarop meer dan 650.000 liter water kan worden opgevangen. Parallel met het RESILIO-project heeft de VU ook zelf een slim blauw-groen dak aangelegd. Op de slimme blauw-groene daken wordt water (blauw) onder de planten (groen) opgeslagen en vastgehouden of juist geloosd, gebaseerd op de weersvoorspelling. Het IVM onderzocht onder andere hoe deze daken bijdragen aan het verminderen van wateroverlast en droogte en hoe weersvoorspellingen gebruikt kunnen worden voor optimale aansturing. De resultaten zijn gepubliceerd in de Journal of Environmental Management.

Regenwater opvangen
Uit de studie blijkt dat blauw-groene daken die worden aangestuurd door weersvoorspellingen tussen de 58 en 85% meer regen kunnen opvangen dan standaard groene daken. Wanneer er een flinke regenbui wordt verwacht dan wordt het opgeslagen regenwater geloosd voordat de bui valt. Zo kan het dak de maximale hoeveelheid regenwater opvangen om het riool te ontlasten. Daardoor kunnen de daken helpen bij het verminderen van wateroverlast in steden, waar regenwater door alle bebouwing minder goed de grond in kan zakken.

Verkoeling­
Bij warm weer kan het in de stad wel zes graden warmer zijn dan daarbuiten, omdat steen hitte vasthoudt. De blauw-groene daken blijven in de zomer koeler dan groene daken. Dat komt doordat de daken een hogere waterbeschikbaarheid hebben voor planten, wat door verdamping voor verkoeling zorgt. Daarnaast zorgt het water in de blauwe laag voor een isolerende werking. Hierdoor wordt zowel de temperatuur binnen als buiten omlaag gebracht.

RESILIO-project
Het RESILIO-project (Resilience nEtwork of Smart Innovative cLImate-adapative rOoftops’), dat grotendeels gefinancierd is vanuit uit het UIA-programma (Urban Innovative Actions) van de Europese Unie, is inmiddels afgerond. Desondanks gaat het onderzoek naar de werking van de daken verder. De resultaten worden gebruikt door de gemeente Amsterdam om te onderzoeken hoe de stad zo goed mogelijk beschermd kan worden tegen extremer weer als gevolg van het veranderende klimaat. Naast dit project wordt er ook in andere grote projecten geëxperimenteerd met opgeslagen regenwater om op momenten van hitte en droogte helpen de stad te verkoelen.

Bekijk voor meer informatie het eindrapport van dit project.

Foto: een student die onderzoek doet op het blauw-groene dak op het hoofdgebouw van de VU. Dit dak is niet binnen het RESILLIO-project aangelegd, maar is wel ingezet voor het onderzoek. Fotograaf: Peter Valckx.