Beurs voor Serena Does voor onderzoek LHBTQ+ jongeren van kleur

28 juni 2022
Bijzonder hoogleraar Sociale Ongelijkheid & Veerkracht aan de Vrije Universiteit Amsterdam Serena Does heeft een onderzoeksubsidie ontvangen van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek Seksualiteit (FWOS). Samen met collega Seval Gündemir van de Universiteit van Amsterdam gaat zij onderzoek doen naar Nederlandse LHBTQ+ jongeren van kleur.

Does en Gündemir willen LHBTQ+ jongeren van kleur in Nederland op drie manieren bestuderen. Ten eerste willen ze meer inzicht krijgen in ervaringen van racisme en etnische discriminatie waarmee LHBTQ+ jongeren te maken krijgen binnen de Nederlandse LHBTQ+ gemeenschap, en de samenleving in het algemeen. Ze maken hierbij gebruik van inzichten uit de intersectionaliteitstheorie die stelt dat LHBTQ+ jongeren van kleur verschillende vormen van onderdrukking kunnen ervaren, waaronder (hetero)seksisme en racisme.

Ten tweede zullen ze kijken naar online en offline gemeenschappen die ruimte bieden aan LHBTQ+ jongeren van kleur in Nederland, en een beeld schetsen op hoe deze gemeenschappen sommige van de negatieve ervaringen van LHBTQ+ jongeren van kleur te kunnen verzachten, en positieve rolmodellen, gemeenschapszin, vreugde en empowerment kunnen bieden. Tot slot willen Does en Gündemir de verschillende manieren in beeld brengen waarop de ervaringen van LHBTQ+ jongeren van kleur onzichtbaar zijn of onvoldoende worden meegenomen in het ontwerp van interventies, (geestelijke) gezondheidszorg en beleidsmaatregelen in Nederland.

Serena Does laat weten blij en vereerd te zijn met deze toekenning. Does: “Ik kijk ernaar uit om samen te werken met collega’s aan de VU die zich met soortgelijke thematiek bezighouden. Het doel van dit project is om echt kennis te ontwikkelen waar deze groep wat aan heeft. We zullen ons niet alleen richten op de negatieve ervaringen van LHBTQ+ jongeren van kleur, hoewel die ook belangrijk zijn natuurlijk, maar we willen ook aandacht schenken aan het in kaart brengen van kansen en mogelijkheden om meer positieve ervaringen voor deze jongeren te creëren. Een fijn leven bestaat uit beide componenten: De afwezigheid van nare ervaringen zoals discriminatie en uitsluiting én de aanwezigheid van fijne ervaringen zoals een sense of community en vreugde.”

Met de toekenning van bijna 420.000 euro kunnen de onderzoekers onder andere vanaf het najaar iemand een voltijd vierjarige promotie-plek aanbieden aan de VU. Het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek Seksualiteit (FWOS) subsidieert binnen verschillende disciplines onderzoek naar seksuele ontwikkeling van kinderen en jongeren waarin het actorperspectief en seksuele, gender en etnische diversiteit nadruk krijgt.

Serena Does is naast bijzonder hoogleraar aan de VU senior onderzoeker bij het Verwey-Jonker Instituut en programmacoördinator bij Kennisplatform Inclusief Samenleven (KIS).