Andreas Freise benoemd tot projectdirecteur Einstein Telescoop

28 oktober 2022
Hoogleraar Andreas Freise (VU/ Nikhef) is benoemd tot projectleider voor de internationale Einstein Telescoop-organisatie.

De Einstein Telescoop (ET) wordt een groot grondobservatorium voor het bestuderen van zwaartekrachtgolven in Europa, dat gebruik maakt van een speciale ondergrondse infrastructuur voor de meest geavanceerde instrumenten. In 2025 wordt besloten waar in Europa de telescoop gebouwd gaat worden; Zuid-Limburg is in beeld als mogelijke locatie.

Andreas Freise volgt oud-VU-hoogleraar Jo van den Brand op als Europees projectdirecteur. Samen met zijn collega’s Fernando Ferroni uit Italië en Mario Martinez uit Spanje leidt Freise nu de activiteiten die moeten leiden tot een operationele infrastructuur.

LIGO en Virgo
Freise is hoogleraar Gravitational Wave Physics binnen de afdeling Natuur- en Sterrenkunde van de VU en van Nikhef. Hij ontwikkelde precisie-instrumentatie voor de eerste grote gravitatiegolfdetectoren zoals LIGO en Virgo. Hij was stichtend lid van de Einstein Telescoop-samenwerking, leidde het instrumentontwerp van het observatorium en zat in de stuurgroep en als voorzitter van de Instrument Science Board in de internationale samenwerking.

De Einstein Telescoop is onlangs geselecteerd voor de routekaart van het Europees Strategieforum voor onderzoeksinfrastructuren (ESFRI). Het project is nu een nieuwe fase ingegaan met aanzienlijke nationale financiering in Nederland en Italië voor de ontwikkeling van een gedetailleerd voorstel voor de implementatie van de onderzoeksinfrastructuur.

Het ET-projectdirectoraat heeft tot taak om de weg te effenen voor een solide en duurzame ET-organisatie en om een effectieve interface tussen de projectorganisatie en de wetenschappelijke gemeenschap te bewaken, te stimuleren en te ontwikkelen. Het projectdirectoraat is verder verantwoordelijk voor de beheersing van tijdschema’s, prioriteiten en budgettaire beperkingen.

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas