Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

VU-klimaatwetenschappers ontwikkelen game voor rampenrisicobeheer

9 september 2021
Traditionele theorieën en modellen voor het verminderen van de risico’s van natuurrampen hebben een sterke focus op afzonderlijke gevaren, terwijl de gevolgen steeds meer met elkaar verweven zijn. Daarom ontwikkelden klimaatwetenschappers aan de VU een game om beleidsmakers te ondersteunen in het begrijpen van de complexiteit van maatregelen voor rampenrisicovermindering in een omgeving met meerdere gevaren.

Marleen de Ruiter, Anaïs Couasnon en Philip Ward van het Instituut voor Milieuvraagstukken (IVM) ontwikkelden samen de game genaamd ‘Breaking the Silos’. De Ruiter: “In dit online rollenspel gaan verschillende belanghebbenden, waaronder beleidsmakers, risicomanagers en onderzoekers, beslissen over de implementatie van maatregelen voor rampenrisicovermindering (‘Disaster Risk Prevention’) nadat een fictieve ramp hun land heeft getroffen. Dat doen zij onder bepaalde tijds- en financiële beperkingen. Na afloop evalueren de deelnemers met elkaar de impact van de maatregelen en het effect daarvan bij andere natuurrampen.”

De onderzoeksresultaten zijn onlangs gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Geoscience Communication. In deze publicatie halen de wetenschappers de opeenvolgende rampen in de Filipijnen aan. Elk jaar worden de Filipijnen getroffen door gemiddeld 20 orkanen en stormen. De noordelijkste provincie Batanes heeft daarom huizen gebouwd van steen om de jaarlijkse aanval te overleven. De stenen huizen waren inderdaad minder kwetsbaar voor sterke wind, maar bleken kwetsbaarder voor aardbevingen. “Dit laat zien dat je bij het opstellen van maatregelen voor het verminderen van de risico’s van rampen verder moet kijken dan een oplossing voor één type ramp”, aldus de Ruiter. Dat blijkt ook uit de recente aardbeving in Haïti waarbij ruim 2000 mensen omkwamen en ruim 12000 mensen verwond raakten en die twee dagen later gevolgd werd door orkaan Grace.

Het rollenspel is nu uitgebracht als een online game vanwege de pandemie, maar kan uiteindelijk ook face-to-face gespeeld worden. De Ruiter: “We streven ernaar dat het spel een groot publiek van besluitvormers op het gebied van rampenrisicovermindering bereikt en dat we hiermee bijdragen aan hun vermogen om te werken in een steeds complexere wereld.”

Foto: Susan Mohr, via Unsplash