Nieuwsberichten waarin wordt geschreven over AI, schetsen veelal doemscenario’s of enkel scenario’s van enorme tech-bedrijven. Kleinere en meer traditionele organisaties hebben hierdoor geen idee wat AI voor hen kan betekenen en hoe ze dit kunnen inzetten. Het boek: Managing AI Wiseley – From development to organizational change in practice, door Lauren Waardenburg, Marleen Huysman, Marlous Agterberg, geeft precies antwoord op deze vragen door een blik achter de schermen bij acht verschillende organisaties met AI-ervaringen. Het Nederlandstalige boek verscheen vorig jaar al, maar op 8 oktober komt ook de Engelstalige versie uit.
Uitdagingen voor implementatie
In het boek worden vier uitdagingen omschreven die belangrijk zijn voor het implementeren van AI. Organiseren vóór data – de centrale bouwsteen van AI om ervoor de zorgen dat data en algoritmen aansluiten bij de werkprocessen. Testen en valideren – doet het wat het moet doen? Wat zijn de consequenties voor de mens, organisatie en maatschappij? De brugfunctie – het vertalen van AI-uitkomsten naar interpretabele uitkomsten voor de organisatie. Veranderingen in werk – wat gebeurt er met het bestaande werk, hoe is de inhoud veranderd? De vier uitdagingen laten tevens zien dat managers een sleutelrol spelen bij het implementeren van AI. Ook hierop wordt verder ingezoomd in het boek.
Voor wie?
Het boek is bruikbaar voor managers in organisaties die AI willen invoeren, dat net hebben gedaan of willen leren hoe ze de processen kunnen verbeteren. Daarnaast is het interessant voor ontwikkelaars van AI en gebruikers die er in hun werk te maken mee hebben. De Engelse versie van dit managementboek verschijnt op 8 oktober 2021: https://www.e-elgar.com/shop/gbp/managing-ai-wisely-9781800887664.html