NWO kent Vidi-financiering toe aan Anne Opschoor

14 juli 2021
Anne Opschoor, universitair hoofddocent aan de Vrije Universiteit, heeft van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Vidi-financiering van 800.000 euro toegekend gekregen voor zijn onderzoek ‘Heterogeniteit in extreme risico’s’.

Financieel econometrist Anne Opschoor wil met behulp van de Vidi-financiering nieuwe modellen ontwikkelen die rekening houden met verschillende risicoreacties van bedrijven of landen op grote gebeurtenissen. Bij een plotselinge en zeldzame crisis, zoals de bankencrisis en COVID-19, kunnen bedrijven of landen gezamenlijk grote verliezen lijden. Dat noemt men een staartrisico. De effecten van zo’n gebeurtenis op verschillende landen en industrieën lopen uiteen. De huidige statistische modellen zijn echter niet in staat deze verschillen goed te beschrijven.

Altijd een volgende crisis

“De coronacrisis heeft hele andere gevolgen voor bijvoorbeeld KLM en ING. De financiële problemen zijn veel groter voor luchtvaartmaatschappijen zoals KLM, terwijl ING er op dit moment minder last van heeft”, illustreert Opschoor de verschillen. “De huidige modellen houden geen rekening met de verschillende effecten van een gebeurtenis. En bij een volgende gebeurtenis, bijvoorbeeld een bankencrisis, kunnen de gevolgen weer totaal anders zijn voor beide bedrijven.”

“Door corona zien we dat risico’s door de tijd heen kunnen veranderen”, legt Opschoor uit. “Helaas komt er altijd een volgende crisis. Ik kan niet voorspellen wat die zal zijn, maar met nieuwe modellen kunnen bedrijven en instanties zich hierop hopelijk beter voorbereiden door zorgvuldige risiscobuffers aan te leggen.”

Invloed op de samenleving

Zo’n risicoinschatting is belangrijk, want grote crises hebben niet alleen invloed op een specifiek bedrijf, maar op de samenleving. “Denk aan de bankencrisis van 2007. Doordat onder andere staartrisico’s verkeerd zijn ingeschat, verspreidde de crisis zich verder dan alleen banken en beïnvloedde de hele samenleving.” Daarom hoopt Opschoor dat zijn onderzoek niet alleen de wetenschap dient, maar ook instellingen en overheden kan interesseren.

Met de Vidi-beurs zal Opschoor een team samenstellen met twee promovendi om aan dit onderzoek te werken. “De toewijzing van de Vidi is een goede motivatie en geeft me de tijd om aan dit onderzoek te werken. Ik hoop mijn enthousiasme over te brengen op mijn team en met ons onderzoek de maatschappij in te kunnen.”

Vidi is gericht op ervaren onderzoekers die na hun promotie al een aantal jaren succesvol onderzoek hebben verricht. Vidi maakt samen met de Veni- en Vici-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma. De NWO heeft 78 ervaren onderzoekers, waarvan vijf van de Vrije Universiteit Amsterdam en Amsterdam UMC, locatie VUmc, een Vidi-financiering van 800.000 euro toegekend.