Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Jonge denkers zetten zich in voor onderwijs in Nederland

18 augustus 2021
Bij de Nationale DenkTank 2021 zoeken ook VU-studenten mee naar oplossingen voor de teruglopende kwaliteit van het primair en voortgezet onderwijs.

De Nationale DenkTank 2021, waar de Vrije Universiteit Amsterdam al jaren in participeert, is officieel van start gegaan met het zoeken naar oplossingen voor de teruglopende kwaliteit van het (primair en voortgezet) onderwijs in Nederland. Twintig jonge denkers, waarvan twee van de VU, met diverse (studie)achtergronden doen vier maanden onderzoek en bedenken hier concrete en impactvolle oplossingen voor. Met hulp van experts, professionals, ervaringsdeskundigen en partners zetten zij zich in om het onderwijs vooruit te helpen.

Subthema’s Nationale DenkTank 2021
In Nederland kan een kwart van de 15-jarige leerlingen niet op basisniveau lezen[1]. En haakt dertig procent van de beginnende leraren binnen vijf jaar weer af[2]. Daarnaast zijn de kwaliteitsverschillen tussen scholen bijzonder groot: in 2017 liet de Inspectie van Onderwijs zien dat een kind op de ene basisschool een vwo-niveau kan halen, terwijl het op een andere basisschool niet verder komt dan vmbo-t-niveau[3]. Deze schoolverschillen zijn onveranderd, en de gevolgen van de coronacrisis komen daar nog eens bovenop. De Nationale DenkTank 2021 zet zich daarom in voor de verbetering van het Nederlandse onderwijs (po en vo) en richt zich op de volgende vier subthema’s:

  • Professionele cultuur binnen ecosysteem school: Hoe kunnen schoolbesturen de professionele cultuur binnen de school bevorderen zodat leraren en leerlingen zich maximaal kunnen ontplooien?
  • Waardering beroep leraar: Hoe versterken we de positie van de leraar op een duurzame manier zodat het primaire beroep beoefend blijft, met name waar de nood het hoogst is?
  • Kennisuitwisseling en innovatie: Hoe kunnen scholen en besturen beschikbare kennisbronnen en beschikbare middelen effectief inzetten om het kwaliteitsverschil tussen scholen te verkleinen?
  • Doorontwikkeling onderwijssysteem: Hoe kunnen aanpassingen in het onderwijssysteem ervoor zorgen dat noodzakelijke verandering duurzaam plaatsvindt?

(VU-)deelnemers Nationale DenkTank 2021
De Nationale DenkTank 2021 bestaat uit een groep van twintig jonge academici, masterstudenten, hbo’ers, recent afgestudeerden en promovendi met diverse (studie)achtergronden – variërend van filosofie tot geneeskunde en van rechtsgeleerdheid tot natuurkunde. Vanuit de VU zijn geneeskundestudent Sohaila Mahmoud en  Melle Verlare (in 2020/2021 docent psychologie en specialist Blended Learning) betrokken. Zij willen met een frisse, onafhankelijke blik, gedegen analyses en innovatieve oplossingen bijdragen aan het verbeteren van het onderwijs in Nederland.

De DenkTankers werken samen met (VU-)experts, professionals en ervaringsdeskundigen uit het veld. Ook worden zij bijgestaan door verschillende leerkrachten, schoolleiders, schoolbestuurders en leerlingen, die bijvoorbeeld feedback leveren, persoonlijke ervaringen delen of mogelijke oplossingen toetsen. Het onderzoeksthema sluit ook nog eens prachtig aan bij waar de VU voor staat: Governance for Society en Diversiteit.

Over Stichting de Nationale DenkTank
Stichting de Nationale DenkTank gelooft in de frisse blik van jonge denkers. Met een onafhankelijke blik, gedegen analyses en innovatieve ideeën helpt zij de Nederlandse maatschappij vooruit. Daartoe organiseert de Stichting sinds 2006 jaarlijks een Nationale DenkTank. Samen zetten twintig jonge academici, masterstudenten, hbo’ers, recent afgestudeerden en promovendi met diverse (studie)achtergronden vier maanden hun tanden in een taai maatschappelijk vraagstuk, dat zij van concrete en impactvolle oplossingen voorzien. Tegelijkertijd bouwt de Nationale DenkTank aan een stevig netwerk van alumni (inmiddels ruim 300) en partners die blijvend met elkaar samenwerken aan maatschappelijke vooruitgang. Kijk op www.nationale-denktank.nl en www.ndt21.nl voor meer informatie.

[1] De Staat van het Onderwijs, 2021, p. 7

[2] Onderwijs in Cijfers, 2021, Uitval startende leraren voortgezet onderwijs

[3] Onderwijsinspectie, 2017, Onbenut talent door te grote schoolverschillen