Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

De invloed van fictieve verhalen op onze carrière-identiteit

19 oktober 2021
Organisatiepsycholoog Inge Brokerhof onderzocht de relatie tussen fictieve verhaalervaringen van mensen – bijvoorbeeld het lezen van een roman of het kijken naar een film – en hun persoonlijke ontwikkeling in de context van werk. Haar bevindingen suggereren dat fictieve verhalen de carrière-identiteit kunnen beïnvloeden via verschillende routes: de persoonlijke, de verhalende en de reflectieve route.

Mensen zijn verhalenvertellers. Elke dag luisteren, lezen, kijken en creëren ze verhalen. Omdat verhalen zo vervlochten zijn met ons dagelijks leven, dragen ze bij aan een groot deel van onze opvattingen over organisaties en onze carrière. Brokerhof onderzocht hoe films, boeken en series onze persoonlijke ontwikkeling op het gebied van werk en carrière beïnvloeden. “De meeste mensen lezen boeken of kijken series gewoon ter ontspanning. Mijn onderzoek toont echter aan dat dit ons denken over onze carrière-identiteit, ons werktoekomstbeeld én ons morele denken over bedrijfsethiek kan beïnvloeden.”

Beïnvloedingsroutes
De persoonlijke route houdt in dat mensen zich identificeren met personages, waarbij ze delen van deze personages overnemen in hun zelfbeeld. “Zoals Harvey Specter uit de serie Suits. Er zijn zelfs mensen die na het kijken van die serie ook besloten om rechten te gaan studeren.” De verhalende route helpt mensen om hun narratieve carrière-identiteit te construeren. “Mensen zien hun leven als het ware in een bepaald template dat ze uit een verhaal hebben gehaald. Denk bijvoorbeeld aan The Pursuit of Happyness: werk hard nadat je iets naars meemaakt en alles komt goed. Mensen kunnen dat plot ook toepassen op hun eigen leven.” De reflectieve route biedt een kritische reflectie. Het zet mensen aan het denken over de ethische kant van hun carrière: wat willen we uiteindelijk bijdragen aan de wereld? 

Bewustwording
Brokerhof benadrukt dat wanneer we ons bewust zijn van de invloed van fictieve verhalen, we deze ook in kunnen zetten ter bevordering van bijvoorbeeld bedrijfsethiek. Ze noemt als voorbeeld in haar onderzoek bedrijfskundestudenten en salesprofessionals die The Wolf of Wall Street als een aantrekkelijk toekomstperspectief beschouwen. “Terwijl de hoofdpersoon op een corrupte manier rijk is geworden. Als we ook verhalen laten zien over slachtoffers van financiële wanpraktijken op Wall Street zal dit het empathisch vermogen van de kijkers verhogen.”

In het laatste hoofdstuk van haar onderzoek laat ze dan ook zien hoe een narratieve interventie in de context van business school studenten een breder perspectief bood en hun liet nadenken over hoe ze aan het einde van hun carrière terug willen kijken op wat ze hebben bijgedragen aan de wereld.

Dataverzameling
De bevindingen werpen nieuw licht op de manier waarop boeken, korte verhalen, films en televisieseries de loopbaanidentiteit, het toekomstige werkzelf en de morele ontwikkeling van mensen in de context van werk kunnen beïnvloeden. Omdat er nog weinig bekend is over de invloed van fictieve verhalen op werkfactoren heeft Brokerhof verschillende methoden gebruikt: kwalitatieve interviews, labexperimenten, online veldexperimenten, en een interventie waarbij ze via observaties, surveys en interviews data heeft verzameld.

Meer weten over dit onderzoek? Bekijk deze video.