Geschiedenis en Literatuur en Samenleving zijn topopleiding 2021

26 november 2020
In de Keuzegids Universiteiten 2021 krijgen zes VU-bacheloropleidingen het kwaliteitszegel ‘Topopleiding’. De Vrije Universiteit Amsterdam staat hiermee ook dit jaar op de tweede plaats onder de brede klassieke universiteiten in de Keuzegids Universiteiten 2020.

De Faculteit der Geesteswetenschappen levert maar liefst twee Topopleidingen: Geschiedenis en Literatuur en Samenleving. De bacheloropleiding Geschiedenis krijgt dit jaar voor het eerst het kwaliteitszegel topopleiding.

De bacheloropleiding Geschiedenis scoort met name goed op het gebied van docenten, faciliteiten, toetsing, wetenschappelijke vorming, haalbaarheid, survival eerste jaar en diploma na 4 jaar. Literatuur en Samenleving presteert bijzonder hoog op programma, toetsing en docenten, en doet het goed op het gebied van haalbaarheid, praktijkgerichtheid en survival eerste jaar.

Kwaliteit blijft hoog
Bacheloropleidingen met dit keurmerk behoren volgens de Keuzegids tot de beste opleidingen van het land. Rector magnificus Vinod Subramaniam: “Ik ben blij dat we een hoge waardering behouden voor ons onderwijs, en dat Geschiedenis er als topopleiding bijgekomen is. Tijdens de coronapandemie, werken onze docenten en staf keihard om goed onderwijs te blijven geven in moeilijke omstandigheden. Daar ben ik trots op, al is het niet makkelijk voor docenten en studenten.’

De ranglijst van klassieke universiteiten kent dit jaar in de top drie geen verschillen met vorig jaar. De VU staat voor Universiteit Utrecht en achter Radboud Universiteit Nijmegen.

Nationale Studenten Enquête
De Keuzegids wordt elk jaar deels gebaseerd op de Nationale Studenten Enquête (NSE). In 2020 heeft er echter geen Nationale Studenten Enquête plaatsgevonden vanwege de coronacrisis. De Keuzegids heeft daarom gebruikt gemaakt van de resultaten uit de NSE van 2019. Dit jaar is er door de Keuzegids extra goed gekeken naar het studiesucces van de studenten en de baangarantie na het behalen van het diploma.

Bezoek voor meer informatie de website van Keuzegids.