Parallel programma interactieve lezingen en workshops - Ronde 2

1. Flipped en Blended Learning

AFB Maikel en DannyMaikel Wijtmans en Danny Scholten, Bètafaculteit

Bij de Betafaculteit wordt flipped en blended learning in de praktijk gebracht en wetenschappelijk onderzocht. In deze interactive lezing zullen Danny Scholten en Maikel Wijtmans hun ervaringen en resultaten presenteren van de afgelopen jaren. Ze laten hun methode zien waarop ze flipped en blended learning in hun eigen onderwijs uitvoeren. Ze gaan in discussie met de deelnemers van de workshop over de wijze waarop zij zelf ook stappen kunnen nemen om deze methodes in te kunnen zetten.

2. ABC methode voor cursusontwerpen

Egbert NeelsEgbert Neels, Teaching and Learning Center, UvA

Er zijn meerdere manieren om onderwijs te ontwerpen. De ABC Learning Design Methode is ontwikkeld door University College London, en stelt de leeractiviteiten die studenten ondernemen centraal. Het biedt (teams van) docenten een hands-on tool met kaarten en spelbord voor het herontwerp van bijvoorbeeld activerend- of onderzoeksintensief onderwijs. Leer in deze workshop wat de ABC methode is en bepaal of je er mee aan de slag wilt.

3. Community Service Learning@VU – stand van zaken en nieuwe mogelijkheden voor alle opleidingen.

Marjolein ZweekhorstMarjolein Zweekhorst, Bètafaculteit en Isabella van Ophem, SOZ

Bij Community Service Learning (CSL) leren studenten om hun academische kennis en vaardigheden in te zetten voor de maatschappij. De VU en de maatschappelijke partner werken hierbij nauw samen. CSL heeft toegevoegde waarde voor de student op academisch, professioneel en persoonlijk gebied. Leer in deze workshop hoe je als opleiding en docent zelf CSL onderwijs kan opzetten op basis van best-practices.

4. Geef stem aan elke student!

Chiel van der VeenChiel van der Veen, FGB

Het creëren van gelijke kansen in gesprekken: grote voldoening kun je als docent of tutor halen uit groepsgesprekken of levendige discussies met studenten tijdens colleges of werkgroepen. Niet alle studenten kunnen of durven hun stem echter te laten horen in deze situaties.  De vraag is daarom hoe je een stem kan geven aan alle studenten. In deze workshop geven we je praktische handreikingen om dit voor elkaar te krijgen.

5. Peer-to-peer leren mogelijk in het VU curriculum?

David GironDavid Giron, Codam Coding College Amsterdam

Het curriculum van Codam is geheel project georiënteerd. Studenten volgen de projecten in het curriculum binnen een bepaalde technologie en werken eraan totdat ze het tot een succes hebt gemaakt. Deze projecten zijn zorgvuldig door experts gecreëerd en het niveau van elk project wordt steeds een stukje hoger. Aan het einde van het curriculum, is het niveau van de student gelijk aan een student Master Computer Science.

Studenten werken samen in teams. Omdat er geen leraren zijn, leren de studenten van elkaar en samen: peer-to-peer learning. Leer in deze workshop de aanpak van Codam kennen en bespreek met de founder van Codam hoe zijn aanpak ook voor het onderwijs op de VU kan worden ingezet.

 

6. Mixed Classroom in Practice (reprise)

Siema RamdasSiema Ramdas, LEARN! Academy

De VU wordt steeds diverser, waarbij internationale of "mobiele" studenten een nieuwe dimensie van diversiteit toevoegen aan de mix. In een "Mixed Classroom" worden deze verschillen gebruikt om de leerervaring voor alle aanwezige studenten te verrijken. Het is dus niet alleen een "wat", maar ook een "hoe"; een aanpak die niet alleen alle studenten betrekt bij het creëren van een inclusief leerklimaat, maar waarbij verschillende perspectieven binnen het college, werkgroep of project waarde toevoegen en het leerproces verrijken. In deze interactieve workshop onderzoeken we de eigen ervaringen en waarom een specifieke aanpak nodig is en wat we daarvoor kunnen gebruiken. We delen en bespreken enkele best practices.

7. Carpe Diem-methode voor cursusontwerpen

Marijke LeijdekkersMarijke Leijdekker, LEARN! Academy

Er zijn meerdere manieren om onderwijs te ontwerpen. De Carpe Diem methode ontwikkeld door Prof. Gilly Salmon van de Open University van de UK. Het 5 fasenmodel en de e-tivities vormen de inhoudelijke basis onder de Carpe Diem methodiek. Deze methodiek beschrijft het ontwerpen van een online of blended course in 6 stappen. Met deze methodiek is het mogelijk om in 1 a 2 dagen een volledige online of blended cursus te ontwerpen. Leer in deze workshop wat de Carpe Diem methode is en bepaal of je er mee aan de slag wilt.