VU Nieuwjaarsgala 2020

Dé feestelijke uitreiking van de student- en onderwijsprijzen

Voor de tweede keer reiken we alle onderwijsprijzen van de VU uit tijdens het VU Nieuwjaarsgala. We luiden feestelijk het nieuwe jaar in en stellen de ambities van VU-studenten en -medewerkers centraal. 

Je waant jezelf helemaal in Hollywoodsferen. Via de rode loper treed je de - bijna onherkenbare maar nóg mooiere - Aula van de VU binnen. Zangeres Dorona Alberti en pianist Charly Zastrau zingen en spelen om 16.00 uur de sterren van de hemel met ‘The Music of James Bond’. 

Na deze muzikale opening start de prijsuitreiking, gepresenteerd door Ernest van der Kwast. Als eerste ontvangen talentvolle studenten de Bachelorscriptieprijs en Masterscriptieprijs. Daarna worden twee ondersteuners in het zonnetje gezet met een ‘Ode aan de ondersteuner’. Na een muzikaal intermezzo volgt de uitreiking van de DocenTalentprijs, de StudenTalentprijs en de Innovatieprijs. 

Na de uitreiking zetten we het feest voort aan de bar in de Foyer, waar we om 17.00 uur proosten op gelukkig en gezond 2020. 

Trek iets feestelijks aan, kom naar het VU Nieuwjaarsgala en proost mee op het nieuwe jaar!
Alle medewerkers, studenten en andere genodigden zijn van harte welkom.

VU Nieuwjaarsgala 2020 – 23 januari 16.00 – 17.30; inloop vanaf 15.45 uur
Locatie: Aula, Hoofdgebouw, Vrije Universiteit Amsterdam

Button (Groen) - Meld je aan


Ernest en Dorona


Duizenden studenten zwoegen jaarlijks op evenveel scripties. Wie schreven de beste?
Emeritus-hoogleraren van de VU kiezen de winnaars uit drie genomineerden per prijs.
De winnaars krijgen elk € 2.000,-.

De genomineerden voor de Bachelorscriptieprijs zijn: 

Wing Hee Fung
Wing Hee Fung
Biomedical Sciences

'Mitochondrial Dysfunction of the Blood Brain Barrier in Multiple sclerosis'
Harry King
Harry King
Computer Science

'Development Tools & Techniques for a More Robust Operating System'
Maartje vd Koppel
Maartje van de Koppel
Politicologie

'Patriots or party loyalists? The influence of national and party group affiliations on voting on Russia in the European Parliament'

Genomineerden voor de Masterscriptieprijs zijn: 


Sem Duijndam
Sem Duijndam
Environment and Resource Management

'Managing coastal lagoon ecosystems in the Caribbean'
Grazielle Eind
Graziëlle Eind
Rechtsgeleerdheid

'Intersectionaliteit binnen de Europese richtlijnen: Een onderzoek naar de erkenning van het hebben van meerdere identiteiten
binnen het Europese recht'
Romy Kooiman
Romy Kooiman
Business Administration, Leadership and Change Management

'The Role of Labeling in Employee's Absenteeism Duration'

Het onderwijs van de VU kan niet zonder de inzet van ondersteuners, die allen vanuit hun eigen expertise de VU mee draaiende houden. Twee van deze ondersteuners worden door schrijver Ernest van der Kwast in het zonnetje gezet tijdens het Nieuwjaarsgala. Ook ontvangen zij een prijs

Studenten hebben per faculteit hun beste jonge docent voorgedragen. De genomineerden maken kans op de prijs van € 4.000,-, ter besteding aan het VU-onderwijs.

De genomineerden zijn:

Zainab Assy

Zainab Assy, Tandheelkunde, ACTA 

Na haar colleges blijven studenten graag hangen om Zainab nog verder te bevragen. Haar positieve energie werkt aanstekelijk. Studenten omschrijven haar als een “zeer gepassioneerde en unieke docent”, enorm gedreven om elke dag opnieuw de meest optimale en leerzame lessen te verzorgen. Zainab is altijd op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen, waardoor ze haar vakgebied goed kan verbinden met de actualiteit.

Giulia Ranzini

Giulia Ranzini, Communicatiewetenschap (Faculteit der Sociale Wetenschappen) 

Voor Giulia staan de behoeftes van studenten voorop en ze past haar colleges hier ook op aan. Ze maakt haar colleges extra aantrekkelijk door zich goed in haar studenten in te leven en onderwerpen vanuit hun oogpunt te bespreken. Giulia laat veel ruimte voor interactie en dialoog, voor, tijdens en na het college. Ze inspireert studenten en verlegt grenzen.

Teun Zuiderent-Jerak

Teun Zuiderent-Jerak, Global Health (Faculteit der Bètawetenschappen) 

Teun laat studenten op een andere manier naar de werkelijkheid kijken, door ze bijvoorbeeld spontaan op veldwerk te sturen. Van elkaar leren en ‘best practices’ toepassen staan in zijn onderwijs centraal. Hij inspireert studenten om gezondheid in een bredere context te zien en verder te kijken dan de eigen discipline. Samenwerken, vernieuwen en contacten leggen – dat is Teun ten voeten uit.

De StudenTalentprijs gaat jaarlijks naar een student die niet alleen goede cijfers haalt, maar ook het begrip ‘academische vorming’ op een grensverleggende manier in praktijk weet te brengen. De winnaar krijgt € 4.000,-.

De genomineerden zijn:

Dymphe Mensink

Dymphe Mensink
Bachelorstudent Rechtsgeleerdheid

Dymphe heeft een enorme wilskracht en het vermogen om grenzen te verleggen. Haar talenten zet ze niet alleen in voor de VU, voor Dymphe is haar medemens minstens zo belangrijk. Zo geeft ze namens Amnesty International les aan scholieren en richtte ze het Student Idea Network op, waar studenten van verschillende universiteiten organisaties ondersteunen bij organisatievraagstukken. Dymphe is een echte ondernemer: de app Payly - een betalingssysteem waarmee je in een restaurant met je telefoon kunt betalen zonder eerst de rekening te vragen – komt mede van haar hand.

Tamana Alozai

Tamana Alozai
Masterstudent Geneeskunde

Geboren in Kabul in een schuilkelder onder barre omstandigheden, is Tamana nu 25 jaar later bezig met het laatste deel van haar opleiding tot arts. Tamana zit niet stil: naast haar studie deed ze mee aan de studentenpoli, volgde ze extra anatomiecursussen, deed ze vrijwilligerswerk voor Afghaanse vrouwen in haar omgeving en werkt in het weekend nog steeds als verzorgende in verpleeghuizen. Als studentassessor van de faculteit speelde ze een grote rol in de verbetering en innovatie van het onderwijs.

Amel Labeab

Amel Labeab
Masterstudent Sociologie

Amel toont lef door met doelgroepen te werken en onderwerpen te bespreken die door anderen als ‘moeilijk’ worden bestempeld. Zo heeft zij gastlessen gegeven over seksuele diversiteit op mbo’s en was zij carrièrementor voor de Nationale Vacaturebank voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Met het door haar opgezette fotoproject brengt Amel het gesprek over identiteit en identiteitsbeleving op gang en daarmee zorgt ze voor meer onderling begrip. Binnen de VU is Amel betrokken bij Students-4-Students@VU en Belonging@VU. Amel zet een stap extra om studenten actief te betrekken en met elkaar te verbinden.

De Innovatieprijs wordt eens per twee jaar uitgereikt aan een team van docenten dat een project heeft ontwikkeld gericht op de verbetering van de onderwijspraktijk aan of innovatieve invulling geeft aan de onderwijsvisie van de VU. Het kan ook gaan om samenwerking tussen docenten, ondersteuners, studenten en maatschappelijke actoren. Het winnende team ontvangt € 50.000,- om de innovatie uit te voeren.

Dit zijn de genomineerde teams:

TeamInnovatieprijs Beta

Samenkomen tegen eenzaamheid: een interdisciplinair Community Service Learning-project
De initiatiefnemers van dit project laten zien dat interdisciplinaire samenwerking haar vruchten afwerpt. In deze kruisbestuiving tussen de Faculteit der Bètawetenschappen en de Faculteit der Sociale Wetenschappen werkten het afgelopen jaar studenten van vier verschillende opleidingen samen met hun docenten en maatschappelijke partners aan eenzelfde thema: eenzaamheid. Het samenbrengen van verschillende perspectieven leidde tot diepgaandere kennis, inzicht en advies. Het bedrag van de Innovatieprijs zal worden besteed aan de uitbreiding van de samenwerking. Dit versterkt de kennisuitwisseling tussen opleidingen en vergroot de maatschappelijke waarde van het project. Daarnaast zal er een raamwerk worden ontwikkeld dat gebruikt kan worden voor andere maatschappelijke thema’s.

Teamleden: Geertje Tijsma, Marijke Visser, Laura Schaap, Peer Smets, Renée de Wildt-Liesveld, Nanon Labrie, Wim Haan, Nadine Blignaut-Van Westrenen, Marjolein Zweekhorst

Team Innovatieprijs

'Does the medical sciences bachelor curriculum prepare students for uncertainty?'
Dit vroeg Micha Wilhelmus zich af en bedacht toen de neuroanatomische app, die studenten blootstelt aan verschillende niveaus van onzekerheid via een ‘serious game’. Met deze eerste stap in de aanpak van studiestress wordt geanalyseerd waar studenten onzeker van worden. De resultaten dragen bij aan de signalering van studenten met stress, waardoor het mogelijk wordt hen individueel te begeleiden met als gevolg minder kans op uitval. Bij het winnen van de Innovatieprijs wordt de unieke applicatie ontwikkeld, geïmplementeerd en uitgebreid, ondersteund door een multidisciplinair team vanuit de neuroanatomie en de Faculteit der Geneeskunde.

Teamleden: Micha Wilhelmus, Benjamin Drukarch, Ysbrand van der Werf, Franciska Koens, Rob van Leeuwen

Team Rechten

De Startup Clinic: een praktisch vak voor ondernemende rechtenstudenten
In het nieuw te ontwikkelen minorvak de Startup Clinic helpen studenten startende ondernemers met juridische vragen onder begeleiding van ervaren advocaten. De Startup Clinic is een uitkomst voor startups die vaak geen geld hebben om een advocaat te betalen. Door een intensieve samenwerking met advocaten komt er een uniek begeleidingstraject tot stand. De student doet praktijkervaring op, zet zijn vaardigheden in voor de maatschappij én maakt op een laagdrempelige wijze kennis met de arbeidsmarkt. Naast een juridische verdieping volgen de studenten ook masterclasses entrepreneurship, waarin expliciet aandacht wordt geschonken aan vaardigheden. Het model voor de Startup Clinic is gebaseerd op gesprekken met studenten, docenten en stakeholders. Met de Innovatieprijs kan het vak worden doorontwikkeld en als pilot worden gedraaid in 2020-2021.

Teamleden: Marcelle Reneman, Jan Gooijer, Kaylee Zournas




Het VU Nieuwjaarsgala vindt plaats in de Aula van het Hoofdgebouw van de Vrije Universiteit Amsterdam, De Boelelaan 1105.
Alle medewerkers, studenten en genodigden zijn van harte welkom en kunnen zich hier aanmelden. De voertaal is Nederlands.

Button (Groen) - Meld je aan