Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is bewaard in Mijn studiekeuze.
Deze opleiding kan niet bewaard worden.
Je bent nog niet ingelogd in Mijn studiekeuze. Log in of maak een account aan om jouw opleidingen op te slaan.
Er gaat iets mis, probeer het later nog een keer.

Hybride werken bij de VU

Laatst gewijzigd op 21 juni 2022
De VU heeft ervoor gekozen om thuiswerken te blijven faciliteren, in combinatie met het werken op de campus, in een hybride werkvorm.

We hebben ontdekt wat de voordelen van thuiswerken zijn, zoals minder reistijd en meer flexibiliteit. We hebben ook gemerkt voor welke aspecten van ons werk de campus essentieel is, bijvoorbeeld voor het ontmoeten van collega’s en verbondenheid. 

De VU blijft daarom thuiswerken faciliteren, in combinatie met het werken op de campus. Deze hybride werkvorm ondersteunt medewerkers nog beter bij het kiezen van een passende en prettige werkplek. Daarnaast wordt door hybride werken onze organisatie duurzamer en kunnen we slimmer gebruikmaken van de beschikbare ruimte op de campus.

Bekijk de animatie waarin wordt uitgelegd hoe we samen hybride werken gaan aanpakken.

Bekijk ook het filmpje waarin Marcel Nollen, lid College van Bestuur, uitlegt waar we nu staan met Hybride Werken en waar we naartoe gaan.

Lees meer over allerlei thema's rondom hybride werken bij de VU.

Meer over hybride werken

  • In gesprek over hybride werken

    Hoe het hybride werken er precies uit gaat zien bij de VU, weten we nu nog niet. We gaan de komende periode experimenteren met hybride werken. Je maakt met je leidinggevende afspraken over hybride werken, afgestemd met je directe collega’s. Welke afspraken je maakt hangt onder meer af van je werkzaamheden, je wensen en de samenwerking binnen je team. Je kunt deze documenten gebruiken om met je leidinggevende en je team in gesprek te gaan. NB: de leidraad hybride werken is verlengd tot 1 juni 2023. 

  • Hybride vergaderen

    Bij de overgang naar hybride werken komt er een nieuwe variant van overleg bij: een hybride vergadering, waarbij een deel van de collega’s op de campus aanwezig is en anderen online aansluiten. Daar horen ook andere faciliteiten bij zoals vergaderzalen die geschikt zijn voor hybride vergaderingen.

    In de komende maanden realiseren we nieuwe hybride vergaderzalen te beginnen bij het Transitorium, gevolgd door het Hoofdgebouw, MF en O2. Deze nieuwe vergaderzalen worden uitgerust met een Logitech Tap, een systeem waarmee je met één klik (tap) slimme camera’s, microfoons en speakers verbindt en alle collega’s goed zichtbaar en verstaanbaar zijn.

    Wil je een hybride vergaderzaal reserveren? Ga dan naar Outlook en kies in de lijst met locaties een vergaderzaal met de beschrijving ‘hybride’ in de naam van de zaal. Let op! De Forumzalen in het Hoofdgebouw en de Salutemzalen in MF kunnen alleen via de Self Service Portal geboekt worden.

    Zie de gebruikershandleiding en de instructiefilm voor meer informatie over het reserveren (via outlook) en het gebruik van de hybride vergaderzalen. 

     Enkele tips voor hybride vergaderen:

    - Zorg voor een ruimte waarin je rustig kunt vergaderen zonder collega’s te storen. Videovergaderen of vergaderen via de telefoon werkt niet vanaf een bureauwerkplek. Boek een van de verschillende vergaderruimten of loop naar een belcel of andere rustige plek.

    - Bij een hybride vergadering in een van de hybride zalen is het gebruik van een laptop optioneel. De apparatuur in de zaal is voldoende voor vergaderingen waarin je elkaar alleen wilt horen en zien. Om tijdens de vergadering bestanden of een scherm te delen, moet je een laptop aansluiten.

    Lees meer over hybride vergaderen:

    1. Handleiding reserveren  (via outlook) en gebruik hybride vergaderzalen 
    2. Instructiefilm Logitech Tap
    3.  Aandachtpunten hybride vergaderen
    4. Quick Reference Card met informatie en tips over vergadervormen en opstellingen
    5. Tips, aandachtspunten en ervaringen
    6. Overzicht hybride vergaderzalen

    Hybride werken en hybride vergaderen zijn nog volop in ontwikkeling. Heb je vragen, tips of ervaringen over hybride vergaderen die je wilt delen, mail dan naar hybride.werken.hrmam@vu.nl.

  • Werkplek thuis en op de campus

    Hybride werken heeft ook gevolgen voor het gebruik van de ruimte op de campus. We delen werkplekken om slimmer gebruik te maken van de beschikbare ruimte. Waar nodig wordt de fysieke werkomgeving aangepast om het hybride werken goed te ondersteunen. Dit vraagt tijd en goede afstemming. Als je thuiswerkt, is het van belang om je thuiswerkplek zo in te richten dat je veilig en prettig kunt werken.

  • Samenwerken en in verbinding blijven

    In een hybride werksituatie zul je minder vaak je collega’s tegenkomen op de werkvloer. Hoe blijf je goed op de hoogte van wat er speelt? Hoe werk je online samen, deel je informatie slim en voorkom je volle mailboxen? Hierbij alvast een aantal tips:

  • Leidinggeven aan hybride teams

    Het aansturen van medewerkers die deels thuis en deels op de campus werken, vraagt andere vaardigheden van leidinggevenden. Hoe hou je zicht op prestaties en welzijn en hoe zorg je voor sociale cohesie in je team? Je vindt tips in onderstaande bronnen: 

  • Training Hybride werken

    Hybride werken revolutioneert onze werkomgeving en brengt verschillende uitdagingen met zich mee. Om je op weg te helpen, biedt VU Learning & Development (HRM, Arbo & Milieu) trainingen aan waarin verschillende vragen rondom deze thema’s verkend worden. 

    Team booster Hybride werken: de beste aanpak voor jouw team (Lighthouse Learning)

    Deze training gaat jouw team helpen groeien in de wendbaarheid en het aanpassingsvermogen dat nodig is voor een hybride werkvorm. Hoe werk je goed samen als mensen niet vaak fysiek bij elkaar zijn? Hoe houd je het team bij elkaar en zorg je voor verbondenheid, enthousiasme, veiligheid en continuïteit? Deze en andere onderwerpen komen aan bod, afgestemd op de behoeften van het team. Na deze team booster kunnen de teamleden samen met de leidinggevende een vervolgstap maken in hun ontwikkeling.

    De bijeenkomst wordt op maat gemaakt aan de hand van een vragenlijst, gebaseerd op de piramide van Patrick Lencioni (een praktisch handvat voor teamontwikkeling), die voor de sessie individueel ingevuld wordt. Op basis van de uitkomsten maakt de trainer een analyse van het team (‘teambarometer’) en geeft een aantal quick wins en tips, en concrete handvatten voor de eerste stappen vooruit.

    Tijdens deze sessie krijgt het team inzicht in en begrip van de kritische succesfactoren en knelpunten van hybride (samen)werken, zoals betere communicatie, zelfleiderschap en teamgevoel. Je gaat leren hoe jullie met elkaar het verschil kunnen maken en teamprestaties naar een hoger niveau kunnen tillen in een hybride werkvorm. 

    Voor wie?
    Deze training is geschikt voor teams inclusief leidinggevende die meer ondersteuning willen in de verandering naar hybride werken.

    Praktische informatie
    Aan deelname zijn kosten verbonden.
    Dit aanbod is geschikt voor een team van 10-12 personen.
    Duur: 1 bijeenkomst van 1,5 uur.
    Na aanmelding van het team neemt de trainer contact op over het plannen van de bijeenkomst.

    Over de trainers
    De training wordt gegeven door de trainers van Lighthouse Learning, een bureau voor leren en ontwikkelen. Zij hebben expertise op het gebied van leiderschap, persoonlijke effectiviteit en (team)ontwikkeling en hebben veel ervaring in de universitaire wereld. Met achtergronden in exacte wetenschappen, psychologie en kunst ontwerpen ze creatieve leerervaringen voor organisaties en teams die zich inzetten voor een betere wereld.
    Joris Leijtens is een trainer en coach die zijn carrière begon als theatermaker. Joris geeft op verschillende universiteiten trainingen op het gebied van communicatie, leiderschap, managementveranderingen, persoonlijke effectiviteit en teamontwikkeling.
    Maaike Wesseling is coach en trainer op het gebied van leiderschap, communicatie, persoonlijke effectiviteit en duurzame inzetbaarheid. Maaike heeft van origine een bèta-achtergrond en heeft veel ervaring in de universitaire wereld.
    Anita Montolalu is teamcoach en facilitator. Haar specialisme is het bewust maken van teamdynamiek en gedragspatronen binnen een team.

    Aanmelding
    Meld je hier aan voor de Team booster Hybride werken.

  • Andere informatiebronnen over hybride werken

  • Best practices

    Lees de interviews met VU-medewerkers over hun ervaringen met hybride werken:

    En beluister de podcast (in het Engels) met Ella Hafermalz.
    Ella Hafermalz is universitair docent bij het KIN Center for Digital Innovation van de Vrije Universiteit Amsterdam. Haar promotieonderzoek ging over werken op afstand. Ella bespreekt in deze podcast wat wij van haar onderzoek kunnen leren en wat de voordelen en uitdagingen zijn van hybride werken. Ook wijst ze op de voordelen van met elkaar denken, praten en experimenteren om tot een hybride werkvorm te komen die past bij de organisatie.