CfE@VU – Enno Masurel

“Voor mij gaat het om waarde creatie, en winst in de vorm van geld is daar maar één aspect van”

Entrepreneurship in combinatie met de VU staat voor leren voor en over ondernemerschap. “Het staat bij ons hoog in het vaandel dat studenten goed zijn voorbereid op het sociaal ondernemerschap. Ondernemerschap is namelijk altijd ingebed in de praktijk. De samenleving en de community moeten daarom in beschouwing worden genomen bij het opzetten en doorzetten van een onderneming.”

Binnen de VU zijn er meerdere opties om bekend te raken met de fijne kneepjes van het ondernemerschap. Zo zijn er minoren, keuzevakken en een masterprogramma gewijd aan entrepreneurship. Deze activiteiten worden georganiseerd door Center for Entrepreneurship @ Vrije Universiteit Amsterdam.

Een voorbeeld van de betrokkenheid van CfE@VU bij de maatschappij is de Master Entrepreneurship die onder meer op een bijzondere manier in verband staat met gemeenschappen in Afrika. Zo zijn dit jaar acht studenten naar Tanzania afgereisd om hun scriptie te schrijven over ondernemerschap en ontwikkeling in Dar es Salaam.

Een van de studenten schreef haar scriptieonderzoek over ondernemerschap in ‘pharmacies’ (apotheken) in Tanzania. Dit is een van de armste landen ter wereld, waar het hebben van een zorgverzekering vaak een uitzondering is. Uit haar onderzoek kwam naar voren dat ondernemers vaak sterk verbonden zijn met familie en lokale gemeenschappen (‘communities’). Dit kan twee kanten op werken: zo zorgen de ondernemers voor hun familie en community, maar leunen ze voor het verkrijgen van hulpmiddelen en advies ook veel op familie en community. Na afloop van het onderzoek formuleren de studenten aanbevelingen voor organisatie in de lokale gemeenschappen.

Voor volgend jaar staat er eenzelfde samenwerking in de planning met Copperbelt University in Zambia. Naast deze voorbeelden kunnen studenten nog op veel andere manieren ondernemerschapsonderzoek verrichten in de praktijk, bijvoorbeeld in de vorm van innovatieprojecten en duurzaamheidsprojecten.

"Voor mij gaat ondernemen om waarde creatie, en winst in de vorm van geld is daar maar één aspect van. Het gaat ook om creatie van sociale waarde, in relatie tot je medemens. Daarbij kun je denken aan mensen met een beperking in dienst nemen of bedrijfsruimte vrijmaken voor studenten. Daarnaast gaat het ook om duurzaam ondernemen. Het stimuleren dat mensen op de fiets naar hun werk komen en afval scheiden. Het zijn simpele dingen, die toch een belangrijke impact hebben. Ondernemen is jongleren met drie dingen; people, planet, profit."

De verbondenheid met de samenleving is voor docenten een pluspunt. Ze worden op die manier gedwongen op de hoogte te blijven van de laatste literatuur en de dynamische kant van het vak in combinatie met de maatschappij in overweging te nemen. “Je wordt op scherp gesteld, en daar kun je je voordeel mee doen.”