In Community Service Learning (CSL) en andere vormen van maatschappelijk betrokken onderwijs is wederkerigheid de sleutel. Betekenisvolle samenwerking tussen universiteiten en gemeenschappen is afhankelijk van wederzijds vertrouwen, duurzame relaties en gedeeld eigenaarschap. Toch kunnen partnerschappen in de praktijk worden gevormd door een ongelijke machtsdynamiek tussen instellingen en lokale actoren, onderzoekers en praktijkmensen, of docenten en studenten.
Om ervoor te zorgen dat samenwerkingsverbanden transformatief zijn in plaats van transactioneel, is het belangrijk om deze dynamiek zichtbaar te maken en bespreekbaar te maken. Dit leerlab introduceert de TRES II tool: een reflectief raamwerk ontworpen om partners te helpen hun samenwerkingspraktijken te beoordelen en te versterken.
Deelnemers onderzoeken samen wat wederkerigheid in hun context betekent, bespreken uitdagingen bij het behouden van evenwicht en continuïteit en leren hoe ze partnerschappen kunnen creëren die rechtvaardig, duurzaam en impactvol zijn voor alle betrokkenen.
Als je meer wilt weten over de TRES II tool, of als je er meer over wilt weten, bezoek dan deze pagina.