Met de titel verwijst hoogleraar Management Accounting Frans Roozen naar waarmee hij zich de afgelopen 40 jaar in onderwijs en onderzoek heeft beziggehouden. Bedrijven kiezen voor steeds complexere strategieën en strategische doelen. Ter ondersteuning daarvan zijn er de afgelopen 40 jaar steeds meer managementconcepten en -systemen waaronder prestatiemeetsystemen ontwikkeld. Desondanks lijkt de worsteling van bedrijven met de realisatie van de strategische doelen onveranderd groot.
Onderzoek laat zien dat de informatie die strategische prestatiemeetsystemen opleveren een belangrijke ondersteunende rol kunnen spelen bij de implementatie van strategieën. Het beschikbaar hebben van die informatie is, zo blijkt echter, niet voldoende. Het gaat er ook om of en hoe die informatie wordt gebruikt. Meer en meer blijkt dat dit gebruik niet een simpele keuze is maar afhankelijk is van organisatorische condities als communicatiecultuur, conflictklimaat en leiderschap.
In zijn afscheidsrede geeft Roozen een perspectief op de ontwikkeling van prestatiemeetsystemen en de condities waaronder verwacht mag worden dat die bijdragen aan de realisatie van de strategische doelen die bedrijven nastreven.